Hällefors kommuns logotyp
engelsk
Finsk
hus

Lättläst: Kommun och politik

Hällefors kommun har en förvaltning där det jobbar personer som kallas tjänstemän.

En person av tjänstemännen kallas kommunchef. Kommunchefen är chef för hela förvaltningen i kommunen. 

Förvaltningen leds av kommunstyrelsen som fattar de politiska besluten om verksamheterna.

I kommunen är det kommunfullmäktige som bestämmer. I kommunfullmäktige bestämmer politiker från de olika politiska partierna.

En av våra politiker kallas kommunalråd. Kommunalrådet har politik som sitt yrke.

Sverige är en demokrati. Det innebär att folket bestämmer vilka som ska styra Sverige.

Mer information

Hällefors kommun, Sikforsvägen 15, 712 83 Hällefors | 0591-641 00 | org.nr: 212000-1942 | kommun@hellefors.se